‘Re-branding’ van Migranten
Er is een bittere noodzaak tot een nieuw migranten-narratief voor de Nederland B.V. In Italië heeft men al ontdekt dat migranten verantwoordelijk zijn voor vele “Made in Italy” producten. Zonder migranten zou menig Italiaanse sector in serieuze problemen komen. Dit geldt voor arbeids en kennismigranten. Leeft dit besef in Den Haag en menig hoofdkantoor?
Consumenten worden zich er steeds meer van bewust dat hun geliefd product ergens in een waardeketen door migranten is behandeld. Ook worden nieuwe merken door succesvolle etnische ondernemers opgericht (Zie VPRO Tegenlicht, 25-5-2023).
Migranten hebben reeds bewezen te beschikken over veel talenten en vaardigheden. Wat Nederlandse leerlingen of studenten op schrift in 10 jaar worden geacht te leren, hebben migranten vaak in kortere tijd (en een afstand van soms 5000 KM) al moeten bewijzen. Uithoudingsvermogen, aanpakken, improviseren, teamwork en zuinig zijn met schaarse middelen zijn waardevolle vaardigheden voor menig Nederlandse onderneming.
Het is van cruciaal belang dat we een nieuw narratief creëren rondom de rol, betekenis en waarde van migranten voor de Nederlandse #arbeidsmarkt. Dit geldt voor visionaire rollen zoals het identificeren van nieuwe markten aan de HQ top, het uitwerken van #strategische #business modellen op medior niveau en uiteraard op de uitvoerende bedrijfsvloer waar sowieso steeds minder Nederlandse kandidaten voor te porren zijn.
Inclusiviteit heeft weinig te maken met liefdadigheid, het voldoen aan quota, of tijdelijke “goodwill” kweken. #Inclusiviteit is een eis voor een toekomstbestendige onderneming. Aandeelhouders zijn zich bewust van de (CBS) statistieken met betrekking tot openstaande vacatures.
In de particuliere sector staan er 397.000 vacatures open, in de publieke sector 39.000. Gespecificeerd per sector: handel 85.000; gezondheidszorg 66.000; nijverheid en energie 64.000; horeca 36.000; industrie 34.000; vervoer en opslag 19.000; ICT 22.000; financiële dienstverlening 11.000.
In 2021 verwerkte de IND 22.840 aanvragen voor een werk- en verblijfsvergunning. De meeste aanvragen werden gedaan voor hoogopgeleide migranten uit India, China en Turkije.
Jaarlijks studeren er rond de 50.000 verpleegsters af van Turkse universiteiten. Deze zouden in Turkije Nederlandse taalcursussen kunnen leren met een aangepaste opleiding om vervolgen hier direct aan de slag te gaan.
Spontaan voorstel: laten we een “bilateraal migratiepartnerschap” pilot starten met een arbeidsbureau in een partnerland. Sommige politieke partijen zijn hier al voor te porren.
Of: arbeidspool pilot voor een specifieke tekortsector (bv. ICT) naar Canadees model. Potentiële arbeidsmigranten kunnen online toetsten of zij aan de toelatingsvoorwaarden van tenminste één lidstaat voldoen.
Laten we de toegevoegde waarde van migranten herwaarderen tot een supermerk, oftewel re-branding. Laten we intercultureel anders ‘aankleden’ zoals op de bijgevoegde foto.
Wilt u verder sparren? Ga aan tafel Turkse linzensoep eten bij Inter-Focus. Vrijblijvend. Leg uw uitdagingen als werkgever op tafel. Of: vraag offerte aan voor een op maatgemaakte #interculturele lezing.
ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) Randstad KPN hashtag#alliander IMW Tilburg Gemeente Breda VNG City of Amsterdam hashtag#techniek VNO-NCW Arcadis Alliander Jumbo Supermarkten Stedin Diversity at work