Samen aan Tafel
Turkse Linzensoep Brengt Succes in Diversiteit voor Installatiebedrijf
Vanuit zijn kantoor keek een werkgever bezorgd naar zijn bedrijfsvloer. Hoewel er nooit een tekort aan klanten was voor zijn installatiebedrijf – veel huiseigenaren wilden immers graag isoleren en zonnepanelen op hun daken – ondervond hij grote moeilijkheden bij het aantrekken van middelbaar geschoold personeel.
Kandidaten reageerden niet op zijn vacatures en hij vroeg zich af waarom. Zou men denken dat zijn bedrijf niet leuk was? Of dat de werkomgeving niet veilig was? Of misschien dachten potentiële werknemers dat zijn collega’s ongepaste grappen over de daken schreeuwden tijdens installatiewerkzaamheden?
Op een dag veranderde alles. Na terugkeer van een vakantie in het Midden-Oosten kreeg hij een ‘kleurrijk’ inzicht. Hij begon te werven onder kandidaten met een migratieachtergrond. Ze waren beschikbaar en hadden de vereiste vaardigheden, maar ja, hun cultuur was net iets anders. Hij besloot stappen te ondernemen om deze nieuwe doelgroep aan te trekken.
Stap 1: Samen aan tafel het dialoog aangaan. Hij nam contact op met zijn HR-medewerker en samen gingen ze spontaan Turkse linzensoep eten bij Inter-Focus en de stichting KvK Nederland – Turkije onder hetzelfde dak in Rotterdam. Zij als ‘witte’ Nederlanders wilden gewoon gezellig kletsen over de uitdagingen en mogelijke kansen in een multiculturele, zakelijke omgeving. De soep en het gesprek brachten hen tot een interessant inzicht en de volgende stap.
Stap 2: Zorgen voor een goede uitstraling. De werkgever besefte dat potentiële sollicitanten zich afvroegen of ze wel bij zijn bedrijf pasten. Werkten er mensen zoals zij? Om die twijfels weg te nemen, besloot hij te investeren in een goede uitstraling. Hij liet zien dat diversiteit en inclusie belangrijke waarden waren binnen zijn organisatie. Zijn HR en PR-medewerker kregen de opdracht een evenementconcept voor te bereiden voor speciale dagen rondom Ramadan, Vrouwendag, Gay Pride e.d. Journalisten werden uitgenodigd om verslag te doen.
Stap 3: Inclusieve vacatureteksten opstellen. Hij merkte op dat functieprofielen en taalgebruik niet altijd uitnodigend waren voor iedereen en sommige kandidaten onbewust uitsloten. Hij ging aan de slag met zijn HR-medewerker om zijn vacatureteksten inclusiever te maken. Hij verwijderde niet-relevante arbeidsvoorwaarden en verving deze door voorwaarden die relevant waren om diversiteit aan te trekken. Zo gebruikte hij bijvoorbeeld de zin: “Bij ons mag je feestdagen omruilen”. Verder werden vacatures geschreven in eenvoudig Nederlands en werden vage of vaktechnisch taalgebruik vermeden.
Stap 4: Diverse wervingskanalen gebruiken. De werkgever besloot om verschillende wervingskanalen in te zetten, waaronder multiculturele studentenverenigingen. Via Inter-Focus vond hij een studentenvereniging met leden die hij kon benaderen. Deze stuurde gerichte mailings met vacatures naar hun leden. Een illustratieve foto werd gekozen: een carnaval achtige afbeelding van een exotische jongeman met een costuum met een rijke verenpracht, symbolisch voor zijn talenten.
U zoekt een gerelateerde dienst? Lees https://inter-focus.nl/toekomstbestendig/