Eerste Diversity Edutainment sessie succesvol afgerond!
De deelnemers van de eerste Inter-Focus Diversity Edutainment sessie zochten naar (media) instrumenten om meer draagvlak en participatie te creëren voor hun nogal algemeen, vaag diversiteitsbeleid. Het waren collega’s uit hetzelfde HR-team en bedrijf. Via online Zoom kon men vanuit thuis actief participeren.
De aftrap werd gegeven door Peter Wolters van Inter-Focus. Hij liet foto’s zien van zijn multiculturele netwerken als bron van inzicht, ervaring én ter illustratie van edutainment.
Cartoons behoren uiteraard tot het repertoire van edutainment. Omdat medewerkers cartoons als kleurrijk en speels ervaren wordt het al snel gedeeld met andere afdelingen. Taak aan de maker van cartoons is om er relevante ballonteksten over diversiteit en inclusie in te zetten.
Animatietools werden getoond waar de meeste deelnemers reeds toegang tot hebben. Echter, men maakt er nauwelijks gebruik van omdat het ietwat verborgen zit in softwareapplicaties op laptops. Als demonstratie werd een lijst met jonge, talentvolle Turkse HBO’ers getoond. Tegelijkertijd was het een mooi voorbeeld hoe men inclusie in bedrijven kan meten.
Teambuilding en edutainment vullen elkaar goed aan. De deelnemers werden uitgenodigd online een spel te spelen. Middels het beantwoorden van vragen werden inzichten gedeeld over allochtoon/autochtoon, gender, leeftijd, LGBT+, gedeeltelijk arbeids-ongeschikten etc.
Vooroordelen en ‘bias’ kan de zicht op diversiteitsbeleid in de weg staan. De deelnemers kregen media te zien dat als instrument kan worden ingezet om leidinggevenden, maar ook HR-teams tot inzicht te laten komen met betrekking tot de ‘witte’ bril waardoor autochtone Nederlanders naar allochtonen (sollicitanten en/of collega’s) kijken. De deelnemers kregen edutainment voorgeschoteld in de vorm van beeldmateriaal waar zogezegd al voor betaald is.
Draagvlak creëren voor diversiteit en inclusie in bedrijven is belangrijk. Maar hoe en waar in de bestuurslaag breng je edutainment in de praktijk? Een schema maakte de deelnemers duidelijk waar in de organisatie men edutainment kan implementeren.
Verandert gedrag van personeel als edutainment wordt benut? De deelnemers kregen onderzoeksresultaten te zien die, zij het impliciet, aantonen dat animaties en spelelementen concrete gedragsverandering kunnen beïnvloeden.
Inschrijven volgende sessie, contact peter.wolters@inter-focus.nl