Diversiteit omarmen als meer waarde voor Bedrijf
Multiculturele en ‘divers’ human resources kunnen een bijdragen leveren voor verschillende uitdagingen binnen organisaties, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.
Hierover heeft Inter-Focus op uitnodiging van het ACE Human Resources netwerk een presentatie gegeven tijdens de bijeenkomst ‘Vitaal leiderschap! Welke rol pak je als organisatie en management?’, 14 april.
Met de Inter-Focus bijdrage ‘Diversiteit omarmen als meer waarde voor Bedrijf’ verhoogde Peter Wolters (Diversiteit, HRM en LGBT+ adviseur) het bewustzijn van de valkuilen en vooroordelen oftewel ‘bias’ die op de loer kunnen liggen in het onderbewuste van de veelal ‘witte’ HR experten, leidinggevenden en beleidsmakers die diversiteit en daarmee vitaliteit in de weg staan.
In opvolgende slides werden trends en de noodzaak voor voldoende begrip voor multiculturele groepen (kandidaten; medewerkers; klanten; burgers; consumenten) uiteengezet:
– Personeel mismatch: multiculturele, talentvolle kandidaten herkennen zich niet altijd in ‘witte’ ondernemingen.
– Minder klanten: potentiële (multiculturele) klanten identificeren zich niet met ‘witte’ bedrijven én diensten.
– Gebrek aan innovatiekracht: ‘witte’ managers hebben minder binding met veranderende, multiculturele marktontwikkelingen en trends.
Een levendige discussie onder de deelnemers volgde. Leyla De Mos, directeur dienstverlening Inter-Focus: “de reacties sloten goed aan bij de stelling van een van de sprekers die meende dat het soms productief kan zijn voor organisatieveranderingen als het een beetje ‘schuurt’ tussen elkaar.
Inter-Focus vervolgde met onderzoeksresultaten die een positieve relatie aantoont tussen divers management en hogere omzet en winst. Echter, er dient aan bepaalde randvoorwaarden te zijn voldaan.
Verder werd een overzicht van geslaagde jonge Turkse talenten en hun loopbaan getoond. Moraal van het verhaal: oprecht interesse en aandacht voor de kwaliteiten en multiculturele karaktereigenschappen van Nederlanders met een niet-westerse achtergrond kan zich lonen voor kandidaat en bedrijf.
Een nieuw, vooral leuk instrument werd geïntroduceerd door Peter Wolters: “Diversity Edutainment”. Middels onderhoudende animaties werd het thema diversiteit en de meer-waarde voor het bedrijfsleven kleurrijk uiteengezet. De motivatie erachter: rationele (beleids- en onderzoeks) argumenten blijken vaak onvoldoende om (irrationele) vooroordelen weg te nemen.
Met de kleuren van de regenboogvlag is Inter-Focus met Diversity Edutainment een pionier.